Review: Bitcoin en andere cryptovaluta

Er zijn veel boeken geschreven over Bitcoin en andere cryptovaluta, zoals ook het boek van Gert-Jan Lasterie met dezelfde titel. Wat echter vaak een probleem is met deze boeken is dat de onderwerpen vaak pittig zijn. Hoe werkt een blockchain, wat is nou de precieze waarde van Bitcoin en waarom gaat het alleen maar belangrijker worden. Het mooie aan Bitcoin en andere cryptovaluta is dat het juist enorm toegankelijk is. Ieder onderwerp wordt beschreven, maar dan in een zo luchtig mogelijke context. Dit maakt het heel eenvoudig om te lezen en daarom zeer geschikt voor mensen die nog maar weinig tot niets van de wereld van Bitcoin weten.

Opbouw boek

Het boek is heel gestructureerd opgebouwd. Aan het begin van ieder hoofdstuk staat een duidelijke inhoudsopgave met wat er behandelt zal worden. Daarnaast worden er een aantal vragen aan je gesteld over deze onderwerpen. Mocht je al het een en ander weten over bijvoorbeeld mining? Dan verwijst deze inhoudsopgave je door naar de eerst volgende pagina na het minen zodat je dit niet nogmaals hoeft te lezen.

Hoewel alles rondom Bitcoin en de technologie helemaal vanaf het begin beschreven wordt raadt ik toch aan gewoon het hele boek te lezen. Ongeacht of je al een paar jaar mee doet in de wereld van Bitcoin of niet, er valt naar mijn idee nog genoeg uit dit boek te halen. Hier en daar worden goede voorbeelden genoemd, maar ook komen tools aan bod die handig zijn in bepaalde situaties. Het enige dat ontbreekt is een actuele voorspelling van de Bitcoin koers, maar die kun je hier vinden.

Onderwerpen die behandelt worden zijn bijvoorbeeld:

Review bitcoin en andere cryptovaluta

Doordat het boek heel gestructureerd opgebouwd is wandel je snel langs alle onderwerpen en door de schrijfstijl doe je dit in een snel tempo. Het verhaal is heel duidelijk beschreven en de problemen en moeilijke materie erg goed verwoord aangevuld door voorbeelden. Dit maakt het een boek dat snel uit te lezen. Sommige boeken over Bitcoin willen nog wel eens verdwalen in de vaktermen en het verhaal hierdoor moeilijker maken dan het is. In dit boek is alles daadwerkelijk voor de leek uitgelegd, maar daardoor niet minder interessant om te lezen voor de iets gevorderde speler op de Bitcoin markt. Een aanrader om te lezen.

Je kunt het boek hier aanschaffen als e-book
Je kunt het boek hier aanschaffen als paperback

Nog niet overtuigd? Dan vind je hier een goede verzameling boeken over de geschiedenis van Bitcoin en over de achterliggende technologie. Het kan nooit kwaad je nog beter in te lezen!